האם כישורים שפתיים של ילדים בילדות הרכה קשורים להתפתחות של הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בגילאי הגן ובית הספר? כדי לבחון את הסוגיה קבוצת חוקרים מצרפת ערכו ניתוח של עוקבת EDEN (מחקר עוקבה רב תחומי שהתמקד בגורמים תזונתיים, סביבתיים ומשפחתיים המשפיעים על התפתחות הילדים מתקופת ההריון והינקות ועד הכניסה לבתי הספר). מסקנות החוקרים פורסמו לאחרונה בכתב העת BMC Psychiatry.

המחקר עקב אחר 1,459 ילדים מגיל 3 עד גיל 5.5. כישורים שפתיים הוערכו בכלים מתוקפים (WPPSI-III, NEPSY, ELOLA). ובמקביל הורי הילדים נתבקשו למלא שאלונים אודות התנהגותם של ילדיהם, תוך התמקדות בתסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (Strengths & Difficulties Questionnaire).
ניתוח התוצאות מצביע על קשר שלילי חלש, אך מובהק, בין כישורים שפתיים בגיל 3 לתסמיני הפרעת קשב והיפראקטיביות בגיל 5.5 שנים, זאת תוך תקנות לתסמיני קשב/היפראקטיביות שהיו נוכחים כבר בגיל 3 (P=.002). הקשר לא תווך על ידי קשיים ביחסים בין אישיים בין הילד לסביבתו ולא התמתן לאחר תקנון לשורה ארוכה של גורמים סביבתיים במהלך ההריון או הינקות. גם תקנון למנת המשכל (IQ) לא שינה מהותית את הקשר בין כישורים שפתיים מוקדמים להתפתחות של תסמיני ADHD בגילאי גן חובה. מכל הכישורים השפתיים קשיים בהבנת הדיבור ויכולת להבדיל בין צורות מורפולוגיות שונות של מילים  בגיל שלוש נקשרו קשר חזק ביותר לתסמיני הפרעת קשב והיפראקטיביות בגיל חמש וחצי.

החוקרים מסכמים כי איחור שפתי וקשיים בהתפתחות השפתית קשורים קשר מובהק להופעה של תסמיני הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בגילאי גן חובה. המאמר המלא בו נדונות בהרחבה השלכות אבחוניות וטיפוליות של יחסי הגומלין בין התפתחות שפתית ל ADHD פתוח לעיון בקישור הבא: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5100106/

מקור:

BMC Psychiatry. 2016 Nov 8;16(1):380.
Relationship between early language skills and the development of inattention/hyperactivity symptoms during the preschool period: Results of the EDEN mother-child cohort.
Peyre H1,2, Galera C3,4, van der Waerden J5, Hoertel N6,7,8, Bernard JY7,9, Melchior M5, Ramus F10; EDEN Mother-Child Cohort Study Group.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27821161#